Vil du have sportslig køreglæde, frækt design og lækkert udstyr til en god pris? Så skal du kaste din kærlighed på den helt nye Škoda Elroq RS.
Her får du 5 stærke sider af den nye topmodel, som får tommel op fra flere danske biljournalister.
1. Hurtig acceleration
Elroq RS og den nye Enyaq RS er Škodas hurtigste fabriksbiler nogensinde! Elroq RS accelererer 0-100 km/t. på bare 5,4 sekunder takket være en samlet motorydelse på 340 hk fra to elmotorer og har en topfart på 180 km/t. Som første firehjulstrukne Elroq-model er Elroq RS godkendt til at trække 1.200 kg.
2. Stort batteri med hurtig lynladning
Trods de markante specifikationer og firehjulstræk har Elroq RS en rækkevidde på 547 km (WLTP), fordi den samtidig er udstyret med det hidtil største batteri i en elbil fra Škoda. 84 kWh (79 kWh netto) rummer batteriet, som dermed er 2 kWh større end batteriet i f.eks. Elroq 85. Med 185 kW DC har Elroq RS samtidig kraftig lynladning. Det tager cirka 26 minutter at lade det store batteri 10-80 procent.
3. Frækt design
Elroq RS giver Škodas Modern Solid-design et frækt, sportsligt touch. Škoda-navnet på fronten og bagklappen samt tagrælingen og vinduesrammerne er Glossy-sorte, og forkofangeren og bagkofangeren, som har sit eget RS-design, har Glossy-sorte elementer. Som ny topmodel i Elroq-programmet bliver der kræset for både fører og passagerer i kabinen med interiørtemaet Design Selection RS Lounge. Sæder, midterarmlæn, dele af instrumentbordet og dørpaneler er beklædt med sort Suedia, og limegrønne syninger skaber en frisk kontrast på sæder, instrumentbord og sportslæderrat.
4. Lækkert udstyr
De mange hestekræfter bliver tøjlet af en sportsundervogn. Elroq RS er sænket, har kraftigere bremsekalibre foran og kører på 20” Taurus-alufælge. Dynamic Chassis Control (DCC) gør det muligt at skræddersy køreegenskaberne, da de adaptive støddæmperne kan justeres på op til 15 parametre. Elroq RS har desuden LED Matrix-forlygter, som visuelt er forbundet af et LED-bånd øverst på bilens front, og LED high-baglygter med animeret blinklys.
Derudover byder Elroq RS på bl.a. el-førersædet (sportssæde) med massagefunktion, el-bagklap med virtuel pedal, sideairbags bag (i alt ni airbags) og selvfølgelig størstedelen af alt det standardudstyr, som de øvrige Elroq-modeller har.
5. Skarp pris fra 379.995 kr
Flere danske bilmedier havde gættet på, at Elroq RS ville koste omkring 400.000 kr. Det kunne man også sagtens tro med de præstationer, design og udstyr. Men fraprisen er faktisk lige så skarp som bilen: 379.995 kr. Og det er inklusive samlet 5 års garanti/150.000 km*.
Tommel op fra pressen
Siden lanceringen af Škoda Elroq blev lanceret, har den danske motorpresse nærmest druknet os i positiv omtale og haft store forventninger.
Tilsvarende vanker der masser af ros til det dynamiske design og de dristige linier, der kendetegner Elroq RS. Se fx omtalen fra Rundt om Biler i denne video.
*Samlet garanti i 5 år/150.000 km ved materiale- og fabrikationsfejl på batterielektriske biler (BEV) solgt af Škoda Danmark til en af Škoda Danmarks autoriserede forhandlere og udleveret af forhandleren efter den 19.12.24. De første 2 år dækkes af fabrikantens garanti, de næste 3 år dækkes af Škoda Danmark igennem vores autoriserede servicepartnere i Danmark, Grønland og på Færøerne. Garantien omfatter ikke Plugin Hybrider (PHEV), digitale tjenester og services, indefra kommende gennemtæring, eftermonteret udstyr, naturligt slid eller sliddele, lak, højvoltsbatteri eller vejhjælp. Højvoltsbatteriet er omfattet af fabrikantens 8-årige garanti og op til 160.000 km. Se øvrige vilkår og begrænsninger på skoda.dk/garanti.Bilen er vist med ekstraudstyr. Vejl. udsalgspris gælder Elroq RS, så længe lager haves. Forbrug 16,3 kWh/100 km. Rækkevidde op til 547 km. Forbrug og rækkevidde påvirkes bl.a. af kørestil, vejrforhold og ekstraudstyr. Halvårlig CO2-ejerafgift: 420 kr. Forv. lev. inden for 6 mdr. Se mere på skoda.dk.